A Kondoroson megtartott szerda délelőtti ünnepélyes alapkőletétellel megkezdődött az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt és Kondoros közötti szakaszának kivitelezése. Mint elhangzott, a beruházással az ország legnagyobb méretű és legnagyobb költségvetésű gyorsforgalmi útépítése valósul meg kizárólag hazai forrásokból.
— A kormány egyebek mellett azzal a fontos céllal indította el közlekedés-fejlesztési beruházási csomagját, hogy a gyorsforgalmi hálózatba valamennyi megyei jogú várost bekapcsolja — hangsúlyozta köszöntő beszédében Tasó László. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikai ügyekért felelős államtitkára elmondta, ezzel kiépül az a kapcsolatrendszer, amely eddig nem volt biztosítva a gazdasági fejlődéshez.

Hozzátette, a Békéscsaba és Kecskemét közötti mintegy 120 kilométeres út összesen 327 milliárd forintból készül majd el. A most elkezdődött beruházás részeként Tiszakürt és Kondoros között 62 kilométernyi, kétszer kétsávos út épül közel 146 milliárd forintból.

Az államtitkár kiemelte, a fejlesztés kizárólag hazai forrásokból, a magyar gazdaság teljesítőképességének eredményeként készülhet el. Később szólt a Békés megyét érintő vasúti korszerűsítésről, illetve a békéscsabai repülőtér tervezett fejlesztéséről.

Vantara Gyula országgyűlési képviselő, Békés megyei fejlesztési biztos beszédében a beruházás elindulásához szükséges összefogás nélkülözhetetlenségére hívta fel a figyelmet.

— Nem hiszek az egyedi dzsungelharcosokban: eredményt csak úgy lehet elérni, ha összefogunk és így megvalósíthatunk egy régi-régi álmot — fogalmazott. — Megyénknek a gyorsforgalmi út sokat jelent, lerövidíti a távolságokat, a tőke és az emberek mozgása felgyorsulhat, de minden más rajtunk múlik.

— Hogy ide tudunk-e hozni olyan gazdasági szereplőket, akik munkahelyeket teremtenek, csak a munkánktól, kreativitásunktól és ötleteinktől függ. A lehetőség adott — folytatta a gondolatot.

Dankó Béla országgyűlési képviselő úgy vélekedett, az, hogy rengeteg térségi polgármester vett részt az alapkőletételen, már önmagában is jelzi, mennyire régen várt beruházásról van szó.

— Békés nem hazánk legfejlettebb megyéje — ecsetelte. — A statisztikák szerint megyénkben évente 2500-zal születik kevesebb gyermek, mint, ahány ember meghal. Emellett körülbelül szintén 2500-an elvándorolnak, másutt keresve a boldogulásukat. Az átlagkeresetek összege és az egy főre jutó GDP is elmarad az országos átlagtól. Versenyhátrányunkon azonban rengeteget enyhíthet a közlekedési infrastruktúra fejlesztése.

Dankó Béla leszögezte, nem Orbán Viktor volt az első miniszterelnök, aki megígérte az M44-es fejlesztését, de ő volt az első, aki betartotta ígéretét. Ennek köszönhetően 2019. harmadik negyedévére be is fejeződhet a Tiszakürt-Kondoros szakasz építése.

Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megyei országgyűlési képviselő arról szólt, hogy az általa képviselt körzet életében is milyen jelentőséggel bír a gyorsforgalmi út építése.

Gajda Róbert, a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott szintén az összefogás fontosságát hangsúlyozta, amelynek legfontosabb szereplőjeként Orbán Viktor miniszterelnök szerepét emelte ki, aki áprilisi békéscsabai látogatása során jelentette be a beruházással kapcsolatos kedvező fordulatot.

— A kormány azt üzeni ennek a beruházással, hogy az itt élő emberek is fontosak, számíthatunk a támogatásra, s ez a régió is megvalósíthat akár több száz milliárd forintos beruházásokat is nemzetgazdasági forrásból — húzta alá. — A fejlesztés jó lehetőség, mely más infrastrukturális beruházások megvalósításával növelheti megyénk versenyképességét. Erre példa, hogy a múlt heti Magyar Közlönyben megjelent: 4 milliárd forint áll rendelkezésre a Békéscsabai Ipari Park fejlesztésére. Gajda Róbert lényegesnek nevezte a szakképzés erősítését és a szakképzett munkaerő megtartását.

— Jövőre célul kell kitűzni, hogy az év második felében a Békéscsaba-Kondoros közötti szakasz kivitelezése is elinduljon — zárta köszöntőjét.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója szimbolikusnak és nagyon fontosnak nevezte, hogy az ország legnagyobb méretű és legnagyobb költségvetésű gyorsforgalmi útépítése hazai forrásokból valósul meg. A műszaki tartalomról szólva kifejtette, negyvenhat műtárgy és három nagy, külön szintű csomópont épül majd. A kétszer kétsávos szakaszon 110 kilométer/órás sebességgel lehet majd közlekedni. A Tiszakürt-Kondoros szakasz elkészülte 20, a teljes Kecskemét-Békéscsaba út megépítése 45 perccel csökkenti majd a menetidőt a fővárosig.

A beruházás előnyei

- A teljes Kecskemét-Békéscsaba szakasz megépítésével Budapest megközelítése 45 perccel csökken Békéscsabáról.
- Az M44-es gyorsforgalmi biztosítja a tranzitforgalom jelentős részének levezetését.
- Több megyei településen is csökken az átmenő forgalom.
- Mérséklődik a környezetszennyezés, a települések élhetőbbé válnak.
- Nő a közlekedés biztonsága és gyorsasága.
- Javul a régi versenyképessége, vonzóbb befektetési környezetté válhat az M44 gyorsforgalmi út környezete.

Számokban az M44 Tiszakürt-Kondoros közti szakasz

Hossz: 62 kilométer
2x2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út
110 km/órás tervezési sebesség

A megvalósítás három szakasza:
- Tiszakürt-Kunszentmárton
- Kunszentmárton-Csabacsűd
- Csabacsűd-Kondoros

A várható átadás: 2019. III. negyedév